fredag 29 april 2011

Leilas Mini dammsugare!

Nu har jag äntligen provat på att göra alldeles egna dammsugare. Har alltid trott att det skall vara svårt, men det var det faktiskt inte. 
Tog iof ganska lång tid, och gjordes i omgångar, men det var lätt värt tiden. Dom smakade utsökt och blev väldigt söta. Jag gjorde dom till ett 2-årskalas där vi hade kakbuffe, så jag gjorde dom lite mindre. 
För dig som är sugen på en utmaning till kalaset eller fikat. 


Detta behöver du: 
50 g smör (äkta)
5 dl sockerkaks- eller småkakssmulor
(såsom mariekex, digestivkex, sockerkaka ) 
2 tsk kakao
Arrakessens eller punsch, efter smak

300 g grön marsipan
(florsocker till utkavling)
100 g smält choklad ( 70%) 

Gör såhär:
Rör smör och kaksmulor krämigt, och rör ner kakaon. 
Tillsätt arrak eller punsch efter smak. 
Dela degen i tre delar, rulla till avlånga rullar och lägg in den i frysen.
Kavla marsipanen tunt, ca 2 millimeter tjock. Använd florsockret att mjöla under kavling om marsipanen kladdar. Skär marsipanen i breda remsor ( som är tillräckliga för att kunna rulla arraksrullarna i ). Lägg skarven nedåt. 
Smält chokladen i ett vattenbad och låt svalna. 
Ta ut rullarna ifrån frysen och skär till önskad storlek.
Doppa ändarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper för att stelna. 

Tips:
-Jag fick inte kaksmulemassan "krämig" som det stod i receptet så jag använde mer smör. 
-Sen hade dom inte arrakessens i affären så jag använde en god wiskey, om du också gör detta, var försiktig med mängden! 
LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar