måndag 28 mars 2011

Bikarbonatslimpor med Valnötter!


Detta är ett SUPERGOTT bröd. Inte helt onyttigt heller! Du kan lätt göra brödet till ditt egna
genom att tillsätta precis vad du vill i de. Använd grundreceptet och tillsätt sen nötter, torkade frukter eller vad du själv behagar. En gnutta kanel är supergott i bröder, speciellt till jul! 
Och framför allt är det väldigt lätt att baka!
Så här gör du: 

Du behöver: 
4 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk el. youghurt
0,5 dl mörk sirap el. brödsirap
3 msk lingonsylt

valnötter
solrosfrön
russin
torkade aprikoser

Gör såhär: Sätt ugnen på 175°
Blanda ihop alla torra ingredienser, alltså : Rågmjölet, vetemjölet, salt & bikarbonat. Rör noga!
Tillsätt sedan filmjölken, sirapen och lingonsylten. Blanda ihop till en halvkletig smet. 
Sen kan du tillsätta precis vad du vill, i mitt fall använde jag denna gången: delade valnötter som jag blandade i ena limpan. Och i den andra tog jag russin och torkade aprikoser.
Häll i smeten i en brödform och dekorera med te.x. solrosfrön.
Sätt in i ugnen i ca 55-60 min! Låt stå och svalna.

P.s på min bild visar det 2 limpor, för att få dessa måste du göra dubbel sats! D.s

LYCKA TILL!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar