onsdag 14 december 2011

Köttbullar, Hemmarullade Tjötebullar!

Eftersom vi är mitt uppe i jultider så är ju köttbullarna en klassiker på julbordet, och min favorit.
Ett julbord vore inte ett julbord utan köttbullar, och dom skall vara hemmarullade.
Det är enkelt att göra stora mängder, och går utmärkt att frysa in!


Ingredienser: 
600 g nötfärs 
1/2 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta
2 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar
1 msk pesto ( om man tycker om det )
1 dl mjölk
1/2 dl ströbröd
1 ägg

Gör såhär: Sätt ugnen på 170 °
Ta fram en bunke, stor nog att färsen kan rymmas i den.
Häll i mjölk och ströbröd. Låt stå tills det tjocknat!
Finhacka löken och pressa vitlöken tillsätt detta i ströbrödsblandningen och kläck i ägget. Rör om!
Krydda med salt, peppar och pesto. Blanda i färsen, rör om noga!
Låt stå i kyl i ca 10 min ( så att smakerna lockas fram ) 

Ett Tips!
Blöt händerna med kallt vatten när du skall rulla köttbullarna, då blir det lättare och mindre klibbigt.
Jag brukar rulla alla köttbullar innan jag börjar steka, och det är dels för att jag skall ha koll på hur länge dom har stekt, och för att slippa en massa kladd på handtag/kranen/ stekspaden. 

Sätt på plattan, tillsätt en klick äkta smör i stekpannan, låt den bli varm innan du lägger i köttbullarna.
Stek tills dom fått en fin yta. Tänk på att köttbullarna blir runda och fina om man skakar om dom i omgångar när de steks. 
Ta fram en ugnsfast form, när köttbullarna fått en fin yta kör in dom i ugnen i ungefär 15 min för att dom skall bli genomstekta utan att bli torra. 

OBS!
Skall du göra brunsås till maten, spara skyn ifrån steket. Det blir en perfekt buljong!

Lycka till!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar