torsdag 3 november 2011

Lussekatter med vaniljkesella!

Här kommer ett superrecept på julens guld.
Ett måste till första advent!
Receptet ger ca 40 lussekatter.
Ingredienser:
50 g färsk jäst ( för söta degar )
150 g smör
5 dl mjölk
250 g vaniljkesella
1 g saffran ( 2 kuvert )
2 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl
1 ägg
strösocker
russin

Gör såhär: 
Smula ner jästen i en stor bunke.
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, värm upp till fingervärme ( 37° )
Lös upp jästen med den ljumna mjölkblandningen, tillsätt lite i taget, rör noga om. 
Tillsätt kesella, saffran, strösocker och salt. Blanda ihop!
Tillsätt mjölet tills degen känns bra, degen skall släppa ifrån sidorna på bunken och inte kännas klibbig. 
( använder du dig av bakmaskin kommer du att behöva mer mjöl än om du gör det för hand ) 

Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30 min.
Sätt ugnen på 250°

Ta ur degen ur bunken på ett mjölat bakbord.
Dela upp degen i 5 delar, dela upp varje del i 8 delar.
Rulla ut dina småbullar till långa rullar, som du sen lindar in mot mitten ifrån båda ändarna.
Lägg upp på bakplåtspapprad plåt och låt jäsa under bakduk i 30 min. 

Vispa upp ett ägg. Pensla bullarna innan dom skall in i ugnen, stoppa in ett russin på varsin sida och strö lite strösocker på för att piffa upp bullarna. 
Sätt in i ugn i ca 8 min på 250 °

Lycka till!
Trevlig försmak av adventstider!



1 kommentar:

  1. Jag provade med vaniljkesella sist. Men jag känner tyvärr ingen skillnad. Däremot gjorde jag lussekatter på cremfraiche en gång... Gör inte det misstaget. Det tar nämligen bort saffranssmsken.

    SvaraRadera