lördag 15 oktober 2011

Hemmagjord Pizza med supergod pizzadeg!

Fredagsgott med hemmagjord pizza! Välj precis vad du gillar och lägg på!
Pizzadeg: 
25 gram färsk jäst
2,5 dl vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
7-8 dl mjöl

Gör såhär:
Smula sönder jästen i en bunke.
Värm vattnet till fingervärme ( 37°)
Ta hjälp av en träslev, häll vattnet över jästen, lite i taget och rör samtitigt med sleven för att lösa upp jästen. Tillsätt olja och salt.
Ta i lite mjöl i taget och rör kraftigt till en fin och smidig deg. 
Spara 1 dl till utbakningen. När degen släpper i kanterna på bunken behöver den inte mer mjöl. 
Lägg över en handduk och låt jäsa till dubbel storlek ( ca 30-45 min )
Ett tips! För att degen skall klara av att jäsa som bäst, se till att alla fönster är stängda, degen klarar inget drag. 

Tomatsås: 
1 burk (500gram) krossade tomater
4 msk ketchup
1 msk tomatpure
1 msk pesto
oregano
salt
svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienser och låt stå i kyl i några minuter.

"Pålägg": 
I mitt fall använde jag mig av: 
Kyckling
Bacon
Gul lök
Ost
Ananas

( Men använd dig av det som finns hemma och det du tycker extra mycket om ) 

Jag stekte kycklingen i salt, peppar, cayenne och timjan för att ge det extra mycket smak. 
Baconet lät jag steka tills det blev knaprigt och fick fin färg. 
Osten tog jag i rivjärnet för att inte få för stora bitar.
Lök och ananas skivade jag i bitar.

Ett extra tips för att få en knaprig pizza!
Var sparsam med tomatsåsen, och med det menar jag att hela ytan skall ha tomatsås, men låt det inte bli för tjockt lager. Då blir botten lätt kletig och inte speciellt god när den är klar. 

Kavla även degen väldigt tunn, den kommer jäsa lite när den kommer in i ugnen. 
Grädda i 250° i ca 10-15 minuter

 Lycka till med helgmaten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar