måndag 22 augusti 2011

Äppelmos med kanel!

Nu är det dags! Sommar uppehåll och semester är över.. Hösten är på G!

Äpplen, Päron & Plommon faller av träden och vad är inte bättre, än att göra Sylter, Mos, Marmelader av dem. Idag gjorde jag äppelmos och tänkte här dela med mig av detta här!


Detta behöver du:
7 st ( gärna trädgårdsäpplen ) 
1 dl vatten
2,5 - 3 dl socker med pektin
1,5 tsk malen kanel

Gör såhär: 
Skala och dela äpplena i klyftor.
Koka upp dom i en kastrull på medelvärme tills dom mjuknar och kokar sönder, detta tar ca 20 min. 
Se gärna till att ha lite bitar kvar, det blir gott!
När du har fått det till mos i kastrullen tillsätter du socker och kanel, låter moset koka i ca 5 min.
Ta sedan av kastrullen ifrån spisen och låt svalna. 
Häll upp moset i en glasburk som går att förslutna! 
Gör du dubbel eller trippen sats, tänk på att frysa in moset som du inte kommer att äta på ett tag.

( Ett tips är att frysa in i botten av ett mjölkpaket, som i en kub. Tar lite plats i frysen och perfekt storlek att tina upp när det behövs ) 

Lycka till! 

2 kommentarer:

  1. Låter supergott men vad för socker använder du? Syltsocker? Härlig blogg du har! Mvh Ida

    SvaraRadera
  2. Den blev verkligen god! Pektinet gjorde den dock lite för stabbig för min smak.. Så med syltsockret har jag använt den mer som en marmelad som blev supergod på smörgåsen!

    Gjorde en ny sats med vanligt socker som blev perfekt som mos, vad du får tänka på då är att vara försiktig med vattnet, häll på lite eftersom tills du får den kosistensen du vill ha!

    Tack!
    /Charlotte

    SvaraRadera