tisdag 18 januari 2011

Klassisk Lasagne med färsk oregano!




Idag var det dags att göra ett storkok så vi kunde få några lunchlådor till veckan. Slängde ihop en klassisk lasagne som jag tänkte dela med mig av!

Lasagne:
600 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
1 dl tomatsås
1 msk tomatpure
2 kött & grönsaksbuljonger
1 knippe färsk oregano
vatten / mjölk
salt
peppar
cayennepeppar
ost
pasta plattor

Bechamelsås:
4 msk smör
4 msk vetemjöl
ca 5-6 dl mjölk
salt & malen vitpeppar


Gör såhär:
Skala och finhacka lök och vitlök. Bryn nötfärsen i stekpanna, när det inte finns några spår av rå färs kvar tillsätt den gula och vita löken. Låt steka ihop en stund till löken blir mjuk och fått lite svag färg.
Späd med krossade tomater, tomatsås, tomatpure och vatten. Salta och peppra efter känn tillsätt sedan kött & grönsaksbuljongen. Vill du ha mer sting i såsen tillsätter du cayennepeppar!
Ett litet knep jag brukar ta till är att tillsätta lite mjölk i min köttsås, får känslan av att det blir lite krämigare resultat till slut då.
Låt såsen småkoka under lock i 25 min.
Smaka av med salt och lägg i hackad färsk oregano.

Medans köttsåsen står och kokar gör du den vita bechamelsåsen.
Smält smöret i en kastrull, dra av kastrullen från värmen och vispa ner mjölet. Vispa till en början i lite mjölk för att lösa mjölet och motverka klumpar. Tillsätt sedan resten av mjölken. Låt koka under vispning i ca 3 min, låt den sen sjuda under vispning i 5 min. När såsen är klar skall den vara ganska tjock/krämig med samtidigt inte för tjock.. så man får ha lite känsla.
Tillsätt salt och vitpeppar!
Receptet på denna bachamelsås kommer variera beroende på storlek på lasagneformen. Men mitt recept blir på en standard storlek.
Vill du ha lite festligare sås, tillsätt en skvätt grädde!

( När du gör en redning på vetemjöl, måste såsen koka i minst 3 min för att mjölet skall lösa upp sig och inte ge smak. Använder du maizena mjöl behöver du inte tänka på de. )

Sätt ugnen på 200°

Dags att lägga ihop lasagnen!

Olja en önskad form. Varva bechamelsås, pastaplattor och köttfärsåsen. Gör det i den ordningen jag skrev det i. Börja och sluta med bechamelsåsen. När allt är i formen toppa med riven ost för att gå en extra knaprig och god yta.

Låt den stå i ugnen i ca 30 min.
Hoppas det smakar!

Hej, Charlotte















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar