onsdag 19 januari 2011

Fisksoppa med saffran! Supergod och enkel!

Nu skall jag dela med mig av en soppa jag blev bjuden på hos min syster. Riktigt krämig och god! Gillar man fisk och saffran är detta en soppa man måste pröva på, gärna med ett hembakt ljust bröd till.
( bild kommer upp vid senare tillfälle)

Fisksoppa: 
1 gul lök
2 morötter
4 stora potatisar
2 msk olivolja
2 fiskbuljongtärningar
7 dl vatten
2 dl creme freiche, saffran och tomatsmak
salt
peppar
körsbärstomater
500 g fisk ( torsk, lax )

Gör såhär:
Hacka lök, dela morötter och potatis. Lägg i det i en kastrull och fräs i olivolja på låg värme.
Häll i vatten och buljongerna, låt sjuda i 10 min under lock.
Rör i saffran och tomat creme freichen och låt soppan koka upp.
Salta och peppra efter smak, dela sedan körsbärstomaterna på mitten och lägg i.
Dela önskad fisk i kuber, och lägg sedan i för att sjuda i 5 min, har du fryst fisk låt då soppan sjuda i 8-10 min. 
Smaka av med salt, fisken kräver ganska mycket salt för att få fram sin bästa smak!

Detta är en superenkel soppa som är riktigt god.
Vill du göra soppan lite festligare toppa soppan med kräftstjärtar och en kvist av färsk timjan. 


Lycka till!


Hej, Charlotte



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar