torsdag 23 augusti 2012

Marängtårta med citron & hallonfyllning!

När min syster fyllde år i somras slängde jag ihop en marängtårta.
Provade ett nytt recept på maräng som blev SÅ bra!
Skall ni göra vanliga maränger funkar detta recept minst lika bra. 

Ingredienser: 

7 st äggvitor
5 1/4 dl strösocker
Saft av 1/2 citron

Gör såhär: Sätt ugnen på 130°
Blanda alla ingredienser i en gärna rostfri bunke ( finns till bra pris på Ikea ) 
Fyll en gryta med vatten (för att kunna vispa marängen över vattenbad).
Låt vattnet koka upp, sänk värmen. Ställ din rostfria bunke över grytan och börja vispa med en stark elvisp. Marängen skall tjockna och sockerkristallerna skall ha smält. Ca 10 min. 
Ta av bunken ifrån vattenbadet och fortsätt att vispa ner marängen till rumstemperatur. 

Ta fram 2 st bakplåtar och klä med bakplåtspapper. 
Bred ut din maräng till två lika stora bottnar, släng in i ugnen och grädda i ca 50 min. 
Låt svalna på galler. 

Fyllning: 
Blanda ihop försiktigt : 
200 g hallon ( gärna skogshallon, men funkar lika bra med tinade "frysta hallon" )
400g kesella citrus  

Bygg din tårta: 
Flytta försiktigt över ena marängbotten på ett fat. Lägg på fyllningen och toppa med din andra marängbotten. 
Vispa upp 2 dl grädde och lägg över tårtan, dekorera med valfria bär. Jag tog nyplockade blåbär och smultron, super gott!

Denna tårtan är superenkel och otroligt god! 
Lycka till! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar